À MANSOURAH, TU NOUS AS SÉPARÉS

Francia, Algeria, Danimarca, 2019
DCP, colore, 62 min.
v.o. francese, arabo, cabila sott. in italiano
national premiere

Regia e sceneggiatura / Screenplay and directed by:
Dorothée-Myriam Kellou

Fotografia/Cinematography:
Hassen Ferhani

Suono/Sound:
Mohammed Ilyes Guestal

Montaggio/Editing:
Mélanie Braux

Produttore/Producer:
Eugénie Michel-Villette, Marien Hamidat, Sarah Stokmann

Produzione/Production:
Les Films du Bilboquet, HKE Productions, Sonntag Pictures

Contatti/Contacts:
eugeniemichelvillette@lesfilmsdubilboquet.fr

Alla fine degli anni ‘50 più di due milioni di algerini sono stati allontanati dalle loro case e raggruppati nei campi sotto il controllo dell’esercito francese. Dorothée-Myriam Kellou è la figlia di uno di quei rifugiati algerini che, costretti ad abbandonare il proprio Paese, hanno cominciato una nuova esistenza in Francia. Sulla vicenda sembra dominare il silenzio; tuttavia, la vecchia statua di un eroe della colonizzazione francese, il Sergent Blandan, trasferita dopo l’indipendenza dalla città algerina di Boufarik a Nancy, là dove Malek ha rimesso le sue radici, risveglia un dolore mai del tutto sopito. Il bisogno di abbattere il muro di silenzio spinge la regista a intraprendere insieme al padre un viaggio verso Mansourah, il suo villaggio natale, per ricomporre i pezzi di una storia dimenticata. Dorothée-Myriam Kellou tratteggia un intenso confronto generazionale ed emotivo tra silenzi familiari e vuoti della Storia, gettando un nuovo sguardo su una vicenda rimossa del secolo scorso, ignorata tanto in Francia come in Algeria.

At the end of the 1950s, more than two million Algerians were removed from their homes and gathered in camps under the control of the French army. Dorothée-Myriam Kellou is the daughter of Malek, one of those Algerian refugees who, forced to leave their country, started a new life in France. Silence seems to reign over this story; however, the old statue of a hero of the French colonization, Sergent Blandan, moved after the country’s independence from the Algerian city of Boufarik to Nancy, where Malek has put down his roots, brings back a pain never faded completely. The need to break down the wall of silence leads the filmmaker to take a trip with her father to his native village of Mansourah, to put the pieces of a forgotten story back together. Dorothée-Myriam Kellou creates an intense generational and emotional confrontation made of family silences and history gaps, casting a new glance on a story that has been removed from the last century, ignored as much in France as in Algeria.

Dorothée-Myriam Kellou (Parigi, 1984). Specializzata in studi arabi alla Georgetown University (Washington, DC) e giornalista freelance per France 24, realizza il suo primo documentario À Mansourah, tu nous as séparés presentato in prima mondiale nel concorso per corti e mediometraggi al festival Visions du Réel di Nyon.

Dorothée-Myriam Kellou (Paris, 1984) has a PhD in Arabic studies from Georgetown University (Washington, DC) and is a freelance journalist for France 24. Her first documentary A Mansourah, tu nous as séparés world premiered in the competition for shorts and medium-length films at the Festival Visions du Réel in Nyon.